top of page

הצטברות מתח - המפתח להבנה של תוקפנות כלבים


אתם הולכים בנתיב הרגיל שבו אתם מטיילים עם הכלב שלכם מדי יום, מולכם כבר עברו הרבה אנשים וכלבים והכלב שלכם המשיך בשלו בלי להגיב בצורה יוצאת דופן. לפתע עובר כלב נוסף והכלב שלכם מחליט לנבוח עליו. אתם מנסים להבין מה שונה בכלב הזה לעומת הכלבים שעברו עד עכשיו. בינתיים עובר עוד בנאדם אקראי ופתאום הכלב שלכם מחליט לנבוח ואפילו לקפוץ לכיוונו. אתם מופתעים מאוד מהתגובה (שקרתה בעבר פעמים ספורות לכל היותר) וחוזרים הביתה בניסיון להבין מה עובר על הכלב שלכם.


אם הכתוב למעלה נשמע לכם מוכר, אז ייתכן שגם הכלב שלכם מתמודד עם כל מיני קשיים ברחוב. לכלבים כאלו לרוב יש לפחות טריגר אחד אותו הם פוגשים על בסיס קבוע.


טריגר מבחינתי זה כל דבר שיכול להלחיץ את הכלב ולהוליד תגובות רגשיות שליליות כמו פחד וחרדה. טריגרים לדוגמא הם: כלבים, אנשים, חתולים, רעשים, מכוניות, אופנועים, אופניים ועוד. כל אחד מהטריגרים הללו וגם טריגרים נוספים שלא ציינתי, יכולים לגרום לעליית מתח בטיול. ברגע שהמתח עולה, כלב יכול להתחיל להגיב בחריפות לטריגרים שלו, ובחלק מהמקרים הוא יכול להתחיל גם להגיב לדברים שבדרך כלל אינם טריגר.


כך למשל אם הכלב שלכם מגיב רק לכלבים גדולים ולרוב מתעלם מכלבים קטנים, יכול להיות שתצאו לטיול ותפגשו שלושה כלבים גדולים ברצף ואז הכלב הרביעי על אף שהוא קטן, כנראה יחטוף התפרצות מהכלב שלכם שהספיק לצבור הרבה מתח עד שפגש אותו.


ההתפרצות תהיה מתוך אותו מקום של מתח ולאו דווקא בגלל שהכלב מתקשה מול כלבים קטנים. באותו אופן, כלבים שמתקשים מול כלבים אחרים יכולים להפתיע ולהתפרץ פתאום על עובר אורח. לרוב הבעלים ישאר מופתע וינסה למצוא הסבר בבנאדם שעבר מולו ולא בהכרח יקשר את ההתנהגות להצטברות מתח.


איך אפשר לזהות הצטברות מתח כדי שלא נופתע?ריכזתי עבורכם כמה סימנים בולטים לכך שהכלב שלכם צובר מתח במהלך הטיול:


1) רחרוח מוגזם או המנעות מוחלטת מרחרוח- כלבים רבים שהמתח אצלם עולה יכולים מצד אחד לקבור את הראש באדמה כאילו לא רוצים להתמודד עם מה שקורה מסביב ולרחרח למשך רוב הטיול בצורה אינטנסיבית. אצל אחרים יכול להיות שנראה דווקא שאינם מרחרחים בכלל והראש שלהם מסתובב לכל הכיוונים, כאילו לא מצליחים למצוא את עצמם.


2) משיכות או המצאות בקצה טווח הרצועה- יש כלבים שמושכים כל הזמן מאחר והם כל הזמן במתח כשהם מחוץ לבית. אחרים יכולים להתחיל את הטיול רגוע ובשלב כלשהו לצבור מתח ולהתחיל למשוך. אם הכלב שלכם לרוב הולך יחסית רגוע לצידכם ולפתע הוא מתחיל למשוך, ייתכן מאוד שהיו כמה דברים שהלחיצו אותו במהלך הטיול (אופציה נוספת היא התרגשות גדולה להגיע לאזור מסוים).


3) התנשפויות- סימן זה לרוב מגיע יחד עם כלב שמושך. התנשפויות נחשבות לסימן לחץ בולט אצל כלבים ויכולות להצביע על מצב רגשי מאוד סוער. אם אתם לא בטוחים, הביטו לכיוון בית החזה של הכלב שלכם במצב רגיעה לעומת מצבים אחרים. במקרה כזה תראו הבדל רציני כאשר בית החזה מתנפח ומתרוקן מאוויר במהירות גבוהה.


בעוד שסימנים אלו הם יחסית בולטים ואוניברסליים, צריך להבין כי לכל כלב ישנה גם השפה הפרטית שלו. כדי להבין שפת כלבים לעומק צריך לדעת קודם כל להתבונן, ולהיות שם איתם לכל אורך הדרך כדי להבחין בכל הניואנסים הכי קטנים.

אתן לכם דוגמא אישית מהכלבה שלי ניקי. הקטע הזה אמנם על הצטברות מתח לאורך הטיול, אבל מה קורה אם כלב צובר המון מתח עוד לפני שיצא מדלת הבניין? ניקי היא מיוחדת מהבחינה שהיא מגיבה בצורה יחסית קיצונית לריח של כלבים. אם היא מריחה ריח של כלב שהיא לא אוהבת היא יכולה לנבוח ולהתפרץ על הריח, גם כאשר הכלב אינו נוכח בסביבה (לרוב זה במקרים בהם הריח עוד חזק מאחר והכלב עבר שם דקות ספורות קודם לכן).


לכן, במצב שבו היא הריחה כלב שאינה אוהבת במעלית, היא תצא החוצה לרחוב במצב רגשי לא קל. כלומר, עוד לפני שפגשה טריגר מוחשי היא כבר בהצטברות מתח. במצב הזה ברור לי שיהיה לה קשה להתמודד עם כל מה שיעבור לידה (כלבים, אנשים, חתולים ועוד). לכן, אני מצמיד אותה אלי עם הרצועה וממהר להגיע לאזור שבו היא תוכל להרגע.

לקח לי זמן להבין את ניקי לעומק אבל היום אני יכול להגיד שהיא לעולם לא מפתיעה אותי. אני תמיד יודע לזהות את המקומות והטריגרים הקשים עבורה ולכן גם מוכן מראש להתמודדות. הרבה אנשים רואים את התוקפנות של הכלב שלהם כלא מובנת. אני מאמין שזה נובע בעיקר ממחסור בידע ובהבנה בשפת גוף כלבית.


אם יש לכם כלב שמתקשה עם הסביבה ואתם לא מצליחים להבין אותו ומרגישים שהוא לא צפוי, יהיה זה נכון להזמין מטפל התנהגותי שיעזור לכם להבין אותו יותר לעומק.




bottom of page