top of page

על כלבים שמתנפלים ותוקפים ללא התרעה

אם יש לכם כלב שתקף בעבר והרגשתם שהתקיפה הייתה לא צפויה, כדאי שתקראו את הקטע הבא.


לפני כחודשיים פגשתי את בוני לראשונה. הגעתי אליו כי הוא ניסה לקפוץ על מספר עוברי אורח מחוץ לבית במקרים שונים. לא הייתה אחידות בין המקרים ולבעלים שלו היה קשה להבין למה הוא קופץ בניסיון להרתיע ומה מייחד את הסיטואציות בהן זה קורה. זה קרה פעמים ספורות והתקבלה החלטה לשים לזה סוף.


כאשר פנו אלי והגעתי לפגוש את בוני, מיד זיהיתי כלב חשדן מאוד לאנשים. לא היה סיכוי שאוכל ללטף אותו, ובכל פעם שהתקרבתי הוא התחיל להראות סימני לחץ כמו גוף קפוא ופה מתוח וסגור.

יצאנו לסיבוב בחוץ וראיתי את בוני מדבר הרבה.

הוא הראה לא מעט סימני אי נוחות בנוכחות עוברי אורח שהתקרבו יותר מדי, סימנים יחסית קטנים שלרוב בעלי הכלבים יהיה קשה לזהות. מיד הצבענו על כך שבהרבה מקרים שעובר מישהו קרוב מדי, הוא מוריד את האף לרחרח את הרצפה ומפנה את הגב לסיטואציה. למדנו שזאת הדרך שלו לנסות להרגיע את עצמו במקרים שהוא לא חש בנוח.


לאחר ניתוח מעמיק הצלחנו להבין שהמקרים בהם הוא נשך היו של אנשים שהתנהגו "מוזר". כך למשל בנאדם שילך באיטיות ובצורה לא אחידה בדיוק לכיוונו (למשל אדם המסתכל בטלפון) ילחיץ אותו הרבה יותר מאנשים אחרים שסתם עוברים בדרך. במקרים האלו הוא הראה המון סימני לחץ כמו אלה שציינתי קודם לכן. היו כמה מקרים שהרגשתי שהוא היה מרחק שניות ספורות מניסיון נשיכה נוסף. הדבר הטוב ביותר שיכולנו לעשות הוא ללמוד את שפת הגוף.

היה לנו חשוב ללמוד גם את המצבים בהם הוא מרגיש לא בנוח כדי לדעת להתמודד איתם טוב יותר. בפעמים הבאות שהתקרבו אנשים "מוזרים" לימדנו את בוני לקחת כמה צעדים הצידה. בעצם רצינו לעזור לו להבין שאם משהו מטריד אותו, אנחנו נהיה שם כדי לעזור לו לעבור את הסיטואציה בשלום.


תוך זמן קצר בוני החל להראות שיתוף פעולה מדהים ברחוב, ובכל פעם שהוא חש לא בנוח, עזרנו לו לצאת מהסיטואציה והוא מצידו שמח להתלוות אלינו ואפילו לא חשב על נשיכה. עזרנו לו לגלות שיש עוד דרך להתמודד עם סיטואציה מפחידה.

לפני שבועיים קרה דבר מדהים. בוני שכב על הדשא להנאתו כשהוא זיהה חבורת אנשים הולכת ישירות לכיוונו. הם הלכו בדיוק בצורה שמלחיצה אותו, לאט ובנתיב משתנה ולא צפוי. לרוב הוא היה מראה סימנים שקטים של אי נוחות ומתכונן לתגובה ככל שהאיום מתקרב. הפעם, הוא בחר כבר ממרחק לא קטן להתחיל לנבוח על אותם אנשים. הבעלים שלו התקשרו אלי באותו יום עם שמחה מהולה בחשש. "הוא עשה היום משהו שלא קרה בעבר, הוא ראה חבורת אנשים שהלחיצה אותו ונבח. שמחתי שהוא הודיע לי ויכולנו פשוט לזוז מהמקום. פעם בסיטואציה כזאת הוא לא היה מגיב ככה וכאשר היו מתקרבים יותר מדי הוא היה מתנפל במטרה להרחיק.זה מאוד משמח, אבל האם צריך לחשוש מכך שהוא התחיל לנבוח?".

מאוד שמחתי שהם הצליחו לראות את התועלת בנביחה ולא התייחסו לכך כבעיה. הסברתי כי התקופה האחרונה לימדה את בוני שמקשיבים לו ועכשיו הוא מרגיש בטוח לדבר כבר ממרחק כי הוא יודע שיש מי שיקשיב לו. היה זה סימן מובהק בעיני להתחזקות הקשר בין בוני לבעליו.


אם הכלב שלכם נובח על אנשים או כלבים ברחוב, הוא כנראה מנסה להגיד משהו, להראות שלא נוח לו בסיטואציות מסויימות. אני אישית אוהב כלבים שמדברים, כאלה שמרגישים בנוח לבטא את עצמם ולא חוששים מתגובת הבעלים. כלבים כאלו מספרים לנו סיפור ונשאר לנו לנסות ולהבין. נסו להבין מה מפריע לכלב שלכם בסיטואציות בהן הוא נובח וחישבו איך אתם יכולים להקל עליו. לפעמים התרחקות קלה של כמה צעדים, עושה הבדל עצום.



אם הכלב התנפל או נשך והרגשתם שזה הגיע משום מקום, כנראה שראיתם את סוף הסיפור שהוא מספר אך לא את תחילתו. נסו לזהות את הסיטואציות בהן הוא מרגיש לא בנוח ולראות אם הוא מראה ניסיון להרגיע את עצמו. חפשו סימני שפת גוף כמו רחרוחים, ליקוקי שפתיים, מצמוצים, הסטות מבט וגוף ועוד. והכי חשוב, נסו להבין מה הוא אומר לכם ואיך אתם יכולים לעזור לו.




bottom of page