top of page

לפעמים התנהגות היא לא סתם התנהגות


לפני זמן מה הגעתי לבית עם גור האסקי צעיר. כשנכנסתי לאותו בית, הופתעתי לראות כי לוגן המקסים קיבל אותי באטרף גורי די חריג. זמן מאוד קצר לאחר הגעתי הוא התחיל להשתולל בבית ולרוץ ממקום למקום ללא מנוחה, תוך שהוא עובר בין כל בני המשפחה ו"מפנק" אותם בנשיכות כואבות. זה מאוד שכיח שגורים משתוללים ונושכים בגיל צעיר אבל המקרה הזה היה לא מידתי.


שאלתי את בני המשפחה מה קרה בשעה האחרונה והם אמרו שחזרו איתו מטיול בחוץ. כשחושבים על כך, טיול אמור לעזור לכלב להיות רגוע יותר בבית, אז למה בעצם זה עשה את האפקט ההפוך על לוגן?


הסתכלתי סביבי בבית וניסיתי ללמוד קצת את המקום. די מהר שמתי לב שחם מאוד בבית ומיד נדלקה אצלי נורה אדומה. הנה אנחנו יושבים בסלון החם עם כלב שהרגע חזר עייף מטיול. אם זה לא מספיק, מדובר בכלב שפרוותו מותאמת לחיים בטמפרטורות מאוד נמוכות. ביקשתי מבני הבית לסגור חלונות ולהדליק מזגן כדי לבחון אם יש לכך השפעה עליו. לא עברו שתי דקות ולוגן נשכב לנמנם על הרצפה הקרה והאטרף הסתיים.


אני חושב שיותר מכל, מה שהוביל אותי להבין מה מפריע ללוגן, זו צורת המחשבה שלי. כשאני רואה כלב מתנהג בצורה חריגה, הדבר הראשון שאני שואל את עצמי זה "מעניין מה מפריע לו" או "מה גורם לו להתנהג ככה". אם הייתי מתרכז אך ורק בהתנהגות ופתרונה, אז הייינו עובדים על חיזוק רגיעה (לצ'פר את הכלב על כך שהוא שוכב לאורך זמן), וניתוב הנשיכות לצעצועים. שני הדברים האלו הם מאוד חשובים ומלמדים את הכלב לנתב את האנרגיות שלו בצורה שמתאימה גם לבני הבית. הבעיה היא שהעיסוק בהתנהגות לבדה לא תמיד מספיק.


חשוב להבין כי מאחורי כל התנהגות עומד רגש. ההתנהגויות של הכלבים שלנו לא עומדות בפני עצמן ותמיד יש משהו ברקע שמניע אותן. אם ניקח דוגמא פשוטה, אז הרבה גורים נושכים את הבעלים שלהם פשוט כי כואבות להם השיניים או אפילו כי כואבת להם הבטן.


אם נלך לדוגמא קצת יותר מורכבת, אחת הבעיות היותר נפוצות עבורן לקוחות מתקשרים אלי היא "משיכות ברצועה". רבים סובלים מכך שהכלב גורר אותם לאורך כל הטיול. בטלפון הם אומרים כי הם חייבים לפתור את הבעיה הזאת כי בלתי אפשרי לטייל ככה.


האמת שאני מבין אותם, ממש לא כיף לטייל עם כלב שגורר אותך. אבל, כבר בשיחה הזאת אני מעלה את האפשרות שהמשיכות הן בכלל לא הבעיה (הן כן הבעיה של הבעלים אבל לא של הכלב) אלא רק סימפטום שלה. ייתכן שבחלק מהמקרים הכלב מושך כי הוא מאוד לחוץ במהלך הטיול, או שבכלל הוא מושך כי הוא בקושי יוצא לטיולים וכל טיול הוא התרגשות ענקית והצפת חושים.


הפואנטה היא שכלבים לא סתם מתנהגים. הם גם לא עושים דברים כדי להקשות עלינו או לעצבן אותנו, גם אם זה מרגיש ככה לפעמים. האמת היא שגם אני כמאלף צריך להזכיר את זה לעצמי מדי פעם...

ההתנהגויות יכולות להסיט את תשומת ליבנו מהקושי, מהחסך, מהרגש שמניע את הכלב שלנו להתנהג כפי שהוא מתנהג. אם נלמד להתבונן בכלבים שלנו יותר נוכל להכיר אותם טוב יותר וההתנהגויות כבר לא יהיו סתם התנהגויות, הן יספרו סיפור שלם.


בתמונה: לוגן ההורס


bottom of page